mari amalkan

mari amalkan
selawat syifa
Cili-merah..cili-merah...cili-merah.

Wednesday, June 4, 2008

Minyak Naik, Darah pun naik?

Dipanjangkan artikel daripada Pegawai Kaunselor LHDNM. Moga ada manfaatnya.
----- Forwarded by Sufian Salleh/APM/LHDN on 05/06/2008 11:50 AM -----

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
DETIK 12 MALAM tadi harga minyak naik 78 sen seliter! Diesel naik RM1 seliter. Maka, selepas jam 8 malam tadi berduyun-duyunlah kenderaan berbaris di stesen minyak untuk mengisi minyak.. (Jem di malam hari) harapnya untuk dua tiga hari ini selamat sikit duit. Tapi untuk kesekian harinya?... perlulah menambah belanja untuk pertambahan harga minyak... dan realitinya harga minyak naik..harga barang juga akan turut naik...
Ada individu tunjukkan reaksi terkedu, mengeluh atau mengutuk kepada siapa yang tak pasti.. sebab harga minyak naik lagi dan paling tinggi dalam sejarah. Baru ini 28 Februari 2006 minyak telah naik 30 sen. Harga minyak setangki kereta Wira 1.5 kalau dulu RM50, naik kepada RM80 bermula Februari 2006 dan kini dengan kenaikan 78 sen seliter boleh membawa kepada RM 115.00 untuk setangki penuh.
Walau harga minyak naik dan harga barang juga naik.. dan dijangka dalam tahun ini barangkali juga akan ada kenaikan-kenaikan yang lain, seharusnya kita mempunyai persediaan untuk menanganinya. Harga minyak naik bukan bermakna darah tinggi juga harus naik. Pelan jangka panjang dan perancangan kewangan perlu diambil untuk menangani isu ini.
Kerajaan punya perancangan kewangan untuk Dasar Jaminan Bekalan Makanan Negara sebanyak RM4 bilion, subsidi minyak masak RM 1.5 bilion, subsidi pembelian beras import RM0.4 bilion, subsidi tepung RM0.2 bilion, subsidi roti RM 0.1 bilion dan subsidi petrol, diesel dan gas RM7.5 bilion. Keadaan ini menyebabkan kerajaan mengambil langkah sebegini untuk mengatasi beban kewangan.
Bagi kita sebagai individu yang terlibat secara langsung terhadap beban kenaikan ini seharusnya mempunyai pelan jangka pendek dan panjang untuk menangani perubahan dalam perbelanjaan harian. Walau kita tidaklah sebesar kerajaan untuk menyusun perbelanjaan negara, tetapi kita perlu merancang perbelanjaan harian agar ia dapat mengimbangkan pendapatan dengan perbelanjaan harian. Lebih mudah, kecil dan lebih senang untuk merancang perbelanjaan diri dan keluarga daripada mengeluh berikutan pertambahan dalam perbelanjaan.
Apa yang perlu anda lakukan bermula hari ini.
1. Rekod perbelanjaan keluar masuk wang keluarga
2. Bermula bulan Julai rancang perbelanjaan yang akan digunakan dalam sebulan. (Lihat lampiran perbelanjaan bulanan yang disertakan)
3. Lihat rekod perbelanjaan bulan ini sama ada berlalu pembaziran atau terlebih berbelanja kepada perkara yang tidak perlu
4. Dalam senarai perbelanjaan bezakan antara keperluan dan kehendak ( barang keperluan adalah wajib dan kehendak jika tiada ia tidak menjejaskan serta boleh untuk tidak membelinya)
5. Fikirkan bersama pasangan sama ada perlu beberapa penjimatan yang boleh dibuat lagi (seperti jika selama ini selalu makan luar, barangkali dengan masak di rumah dapat menjimatkan perbelajaan atau mengurangkan 'makan angin' setiap hari minggu atau menukar jenis kenderaan yang lebih jimat minyak)
6. Ajar atau bimbing semua ahli keluarga untuk berjimat. Tidak guna seorang sahaja yang cuba berjimat tetapi yang lain boros untuk menggunakan wang.
7. Semak jumlah hutang semasa. Seboleh mungkin elak menambah hutang. Banyak hal dalam dunia ini ingin kita miliki. Namun tak semuanya harus kita ada. Kita perlu menilai kemampuan diri sama ada boleh memilikinya atau harus bersabar dan mengumpul sejumlah wang untuk memilikinya. Contohnya, kita masih tidak berkeupayaan memiliki sebuah rumah kerana baru setahun dua bekerja. Berjimatlah untuk mengumpul wang agar memperolehnya di masa depan daripada ingin memilikinya juga walau sukar. Rumah satu keperluan wajib ada namun tiada kemampuan barangkali perlu menyewa atau duduk bersama ibu bapa. Memaksa untuk memilikinya memungkinkan kita mencari jalan untuk memilikinya biarpun cara TAK HALAL.
8. Menyimpan wang sekurangnya 10% daripada pendapatan. Hanya ini wang yang ada untuk diri kerana yang lain-lain telah jadi hak orang lain apabila dibelanjakan. Tujuan menyimpan di antaranya untuk pendidikan anak, kegunaan waktu terdesak atau sukar (masuk hospital atau kemalangan) dan simpanan hari tua ( terutama yang tiada pencen).

"Perubahan kecil yang anda lakukan boleh menjadi hasil yang besar dan berbeza'

Selamat berbelanja dengan berhemah dan berjimat untuk keharmonian hidup..




Norazimah Ibrahim
Counselor Officer
Inland Revenue Board of Malaysia
Human Resouce Management Division
8th Floor, Block 9
Goverment Building Complex
Jalan Duta P.O Box 11833
50758 Kuala Lumpur
Tel: +603-6203 9501
Fax: +603-6201 2482
----------------------

No comments: