mari amalkan

mari amalkan
selawat syifa
Cili-merah..cili-merah...cili-merah.

Wednesday, September 24, 2008

Maaf Zahir dan Batin

Bila aidilfitri menjelang..pasti ada yang akan bermasam muka ..berfikir dan berebut untuk balik ke mana????..Jangan begitu..bermuafakat membawa berkat. Sejak diawal perkahwinan..perjanjian harus termeterai...tahun ini ke mana dan tahun depan ke mana???InsyaAllah...tak perlu untuk berhentam selalu... jangan curi 'turn'...(tulis dalam diari takut lupa...)

Tahun ini..giliran isteri..maka dengan rela hati terpaksalah ku sambut dengan riang dan gembira. Walaupun kelihatan si isteri begitu beria-ia membeli buah tangan untuk dibawa balik..sampai penuh kereta nak dimasukkannya. Itu haknya demi mengembirakan hati kedua orangtuanya untuk dua tahun sekali (balas tahun lepas tak balik).

Bila sampai giliran kita..maka beli la..beria-ia..tak jadi kesalahan pun. Tapi mungkin bagi seorang anak perempuan ia lebih memahami keluarga berbanding si lelaki..so suruhlah adik-adik perempuan kita ..melakukan seperti isteri kita...anak perempuan mesti lebih rapat dengan ibunya. Bila ada menantu perempuan nanti..kita kena anggap sebagai anak sendiri barulah dia anggap mertua macam mak dia tapi kalau kita dok anggap dia sekadar menantu aje..so dia tak rasa le macam anak dengan mak. Ni tak..kalau bagi kat anak perempuan lebih..tapi kat menantu isi dia lain..ada perbezaan so...macam mana!!
Walau bagaimanapun...sempena aidilfitri ni...tangan dihulur memohon maaf zahir dan batin.

Asyik beraya tapi haruslah beringat sama. Walaupun begitu..jangan sampai duit kering...nanti lepas raya makan kuih dan atur 'open house' rumah orang je....





No comments: