mari amalkan

mari amalkan
selawat syifa
Cili-merah..cili-merah...cili-merah.

Wednesday, August 27, 2008

Apa erti MERDEKA...??


Anakku yang kecil tiba-tiba bertanya kepadaku..Abah..Merdeka tu apa? Terkejut juga aku sebab aku tahu apa dia Merdeka tetapi aku tak boleh menerangkan kepada dia secara profesional sebab dia masih kecil...lantas aku terfikir satu idea...


"Begini..Merdeka tu...mula-mula kawan adik tangkap dan peluk adik, sampai adik rasa susah berada dalam cengkaman kawan adik tu tetapi bila datang Abang long, abang Ngah, mama dan Abah pujuk kawan adik suruh lepaskan adik dan semua orang berjanji dengan syarat yang tertentu dengan kawan adik tu...lalu kawan adik kata OK...maka dia pun lepaskan adik..maka adik pun laungkan..MERDEKA!MERDEKA!MERDEKA..." sebab adik dah bebas.


Tapi adik..bagi negara ianya amat bermakna kerana KEMERDEKAAN ITU ADALAH SUATU YANG LAHIR DARIPADA SATU PERJUANGAN SEMUA BANGSA DEMI UNTUK NEGARA TERCINTA...(pening juga anak aku tu..tapi bila dewasa nanti kamu pasti akan mengerti).

No comments: