mari amalkan

mari amalkan
selawat syifa
Cili-merah..cili-merah...cili-merah.

Monday, March 24, 2008

Lihat anak-anak kita

Petikan sepenuhnya dari e-mel Puan Norazimah Ibrahim - Kaunselor Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Saya telah berkesempatan untuk meneruskan e-jap (emel yang diedar kepada warga Jabatan Pentadbiran) untuk memberi suntikan motivasi serta peransang kepada warga Jabatan Pentadbiran. E-jap dahulunya dipelopori oleh En Musrinizam Sururi (PRS kita) yang kini telah berpindah ke APM. Aktiviti ini diteruskan memandangkan ia salah satu aktiviti yang boleh memberi dorongan positif kepada individu menjadi yang lebih baik setiap hari.
Sukalah kiranya saya berkongsi maklumat yang sama untuk PRS yang saya kasihi. Semoga ia boleh dipanjangkan bagi memberi impak yang baik di tempat tuan/ puan.

Amat menarik cerita yang ingin saya titipkan untuk bacaan semua. Barangkali ia cerita benar atau cerita rekaan yang dipaparkan. Apapun sebaiknya kita teliti dan sama-sama fikirkan kesudahannya dan pengajaran untuk diri kita...
Artikel dipetik dari laman : http://mkmm79.blogspot.com/2007_05_27_archive.html
Rahsia Bola Hitam Putih
Ceritanya ada seorang anak laki2 tunggal bernama Hasan yang ditinggal mati Ibunya sewaktu melahirkan dia.
Sejak itu bapanya jadi sangat "workholic" sekali dan tidak kawin lagi. Tapi HASAN ini baik hati dan lemah lembut walaupun cuma diasuh oleh pengasuh saja.
Waktu sekolah rendah, budak2 lain sudah ada basikal tapi dia masih jalan kaki. Pengasuhnya mengadu ke bapanya, "Tuan, tak kesian ke dengan anak tuan yang tak ada basikal..... apa tuan tak malu?"
Sedangkan.. bapa si Hasan itu tersangatlah kaya raya. Mempunyai beberapa buah kilang perusahaan... maka sibapa ni memanggil si anak, lalu menawarkan kepadanya sebuah basikal jika dia mahu..
Tapi peliknya si Hasan cuma berkata, "Tak payahlah bapak susah payah ... cuma kalau boleh belikanlah saya bola hitam bola putih cukuplah.."
Si bapak merasa bingung dan pelik : "Kenapa Hasan mintak bola hitam dan putih?"
"Tak payahlah bagi tau bapak..... kalau bapak sayangkan saya dan ada duit bapak belikanlah saya bola hitam bola putih...... itu saja."
Yah, teringatkan mereka jarang berbual kerana kesebokan, jadi bapanya terima saja. Tidak berminat melanjutkan perbualan, maka dibelikanlah sianak basikal generasi terbaru saat itu, dan yang paling canggih, plus dibelikan juga bola hitam dan bola putih.
Beberapa tahun kemudian si anak masuk ke darjah enam dan nak ambik UPSR Pada masa itu musim permainan kasut roda. Sekian lama pengasuh memperhatikan, si anak tak pernah pulak meminta dibelikan kasut roda daripada bapaknya. Waktu petang cuma duduk saja... tak suka main. Basikal yang dibelikan bapanyapun diletak di stor saja... sejak mula dibelikan.
Pengasuh si Hasanpun bertanya kepada si Hasan..
"Nak, kamu mau tak kalau bapak kamu belikan kamu kasut roda seperti kawan2 kamu? Mengapa tak bagi tau bapak kamu. Tentunya tak ada masalah kalau dia nak belikan kamu kasut roda..... kan dia banyak duit...". Lalu perkara itu dimaklumkan kepada bapa si Hasan oleh si pengasuh. Tetepi bila bapa Hasan tanya dia....
Si Hasan jawab "Tak payahlah pak, bola hitam dan bola putih sayapun sudah rosak...... kalau bapak ada duit belikan saja bola hitam bola putih buat pengganti bola Hasan yang lama. Lagipun harga bola tu lebih murah daripada kasut roda"
Bapa si Hasan agak geram juga dengan si Hasan kerana meremehkan perkara tu dan seolah-olah bapanya tak mampu nak belikan kasut roda. Oleh kerana sayangkan anaknya si bapa pun membelikan Hasan kasut roda, plus dibelikan juga bola hitam dan bola putih.
Selang setahun, si Hasan masuk ke sekplah menengah. Cerita yang sama terulang. Sekarang musim permainan rollerblade. Trend baru. Sementara pada petang hari, dia masih setia bersama kasut rodanya. Sewaktu Bapaknya pulang dari luar negara dan melihat anaknya saja yang pakai kasut roda, si bapa malu sangat. Gila....., rumah besar, kilang perusahaan banyak, keluar negara selalu... eeh anaknya ketinggalan zaman.
Besoknya, di bilik anaknya sudah ada sepasang roller blade baru dengan note: "Biar bapak dan Hasan tak malu dengan kawan2 Hasan".
Malamnya di ruang kerja bapanya ada nota balasan: "Bapak, mengapa tak belikan Hasan bola hitam dan bola putih? Aku lebih suka itu."
Si bapa sewaktu melihat nota itu merasa tambah pelik dan bingung. Apalah istimewanya bola hitam dan bola putih? Memang boleh menyebabkan dia syak yang anaknya tak berapa betul lagi.
Besoknya dan besoknya lagi si bapa berkali2 menemukann nota yang sama ............ hingga dia tidak tahan dan membelikan anaknya bola hitam dan bola putih untuk kesekian kalinya.
Memang benar, setelah dapat bola, si Hasan tidak mendesak bapaknya lagi. Sewaktu berada di menengah atas, si Hasan masih lagi naik basikal ke sekolah, kawan2nya sudah ada yang bawa motor atau kereta ke sekolah.
Suatu hari, kebetulan bapanya ada di rumah, si Hasan balik ke rumah dihantar oleh kawannya dengan menaiki motosikal.
Bapainya malu sangat. Masakan anak yang cuma seorang tak mampu belikan kerata? Maka ditawarkanlah ke anaknya. Si Hasan menolak dengan alasan kereta kurang praktik, lagipun yang dia inginkan ialah bola hitam dan bola putih saja.
Si bapa tidak terima penolakan si Hasan. Kerana anaknya sudah besar, boleh berunding. Hingga tercetus keputusan si Hasan yang hanya mahu dibelikan motor plus bola hitam dan bola putih saja. Dan si bapa agak kesal. Sudah berapa tahun dia beberapa kali membelikan dua macam bola itu tanpa tahu kenapa. Tapi si Hasan tidak mahu memberitahu.
Hingga tibalah masa si Hasan masuk universiti. Kerana senang dan bangga anaknya masuk universiti, si Hasan dibelikan kereta sport. Sampai beberapa bulan si Hasan masih naik motor saja. Kuliah, malah datingpun naik motor saja. Girlprennya juga pelik, sebab Si Hasan ada kereta? Tetapi kerana sayangkan Si Hasan kekasihnya takmaulah bertanya, takut pulak dikata mata duitan.
Walaubagaimanapun Hasan ada bercerita kepada kekasihnya itu bahawa ayahnya tak sayangkan lagi kerana tak mahu membelikannya bola hitam bola putih lagi.
So, waktu makan malam bersama bapanya , si kekasih Hasanpun berceritalah dengan bapa si Hasan, "kenapa pakcik tak belikan bola hitam dan bola putih?".
Si bapa sebenarnya sensitif bila bercerita tentang bola itu.. huh.. sampaikan kekasih anaknya menyuruh dia membelikan bola hitam dan bola putih untuk si Hasan.
Si kekasih Hasan memberitahu, kereta yang dibelikan bapanya tidak akan dipakai selama tidak dibelikan bola hitam bola putih.
Bapanya semakin bingung, di bilik Hasan sudah begitu banyak bola hitam bola putih.
Buat apa fikir lagi..... kata hati bapa. Tapi demi sayang pada si Hasan, maka besoknya sudah ada bola hitam bola putih buat anaknya.
Suatu hari anaknya pergi ke Cameron Highland bawa kereta, bersama sama kekasihnya. Namanya anak muda, waktu dalam perjalanan si kekasih mencium pipi si Hasan. Si Hasan jadi gelabah tak keruan dan hilang kawalan memandu lalu berlakulah kemalangan di mana kereta yang dipandu masuk gaung.
Segera di bawa ke hospital oleh pegawai penyelamat. Si Hasan parah. sedangkan kekasih si Hasan meninggal dunia di tempat kejadian. Si bapa segera berkejar ke rumah sakit. Doktor menasihatkan bapanya supaya segera berjumpa si Hasan dan manfaatkan waktu terakhir.
Perlahan-lahan si bapa masuk, menghampiri anaknya.
"Pak, maafkan saya...... tak hati2 bawa kereta." dengan kata yang tersekat-sekat.
"Cuma kalau saya mati jangan lupa letakkan bola hitam bola putih di pusara" Suara Hasan perlahan dan matanya tidak berkedip.
"Nak, maafkan bapa selama ini yang selalu sibuk.. kamu jadi kesepian.. maafkan bapak nak. Tidak sempat jadi orang tua yang baik."
Si bapa rasa tiba masanya dia nak tau. " KENAPA SAN KAMU SELALU MINTA BOLA HITAM DAN BOLA PUTIH... ADA APA DENGAN BOLA2 ITU?"
( Anda juga nak taukan rahsia dan apa sebabnya? )
Si Hasan jawab dengan terpatah2 dan susah sekali nak berkata, habis sudah sekerat dan masanya sudah hampir sampai...
"Sebabnya pak... saya......." *****
Kepalanya terkulai dan nafasnya hilang. Si Hasan sudah meninggal sebelum memberitahu bapanya. Sehingga pertanyaan tidak pernah terjawab.
TUAN-PUAN YANG MEMBACA CERITA INI SEKALIAN.............
BAPA SI HASAN YANG SUDAH HIDUP BERSAMA HASAN BERPULUH TAHUNPUN TAK SEMPAT TAHU APA SEBABNYA APATAH LAGI SAYA YANG HANYA MENCERITAKAN KISAH INI.......MANA TAHU APA RAHSIA BOLA HITAM BOLA PUTIH ?

Apa kesudahan dan ERTI cerita ini buat kita:
1. Kenalilah anak-anak sebaiknya. Apalah kiranya berkongsi perasaan dengan anak-anak sejak mereka kecil lagi. Hanya persoalan bola hitam putih pun Si Ayah tidak terjawab. Jika soalan ditanya kepada kita sekalipun pastinya kita tiada jawapan kerana Si Ayah sewajarnya lebih mengenali anak sendiri, itu yang akan kita katakan.
2. Demikianlah juga dalam mengenali hati teman, ibu, bapa, ketua atau ‘anak buah’. Banyak persoalan yang tidak terjawab. Jadi, usahlah berteka-teki sehingga tiada berkesudahan. Kenali hati orang di sekeliling kita dan kita akan dapati mereka juga individu yang wajib dihormati dan disayangi.
3. Peruntukkanlah masa untuk mendengar orang lain. Ia penting untuk membantu diri muhasabah diri dan memperbetulkan diri. Hidup bukan sekadar mengejar masa untuk melakukan macam-macam perkara yang kita fikirkan patut buat. Bijak dalam menentukan keperluan dalam hidup bukan hanya mencari kehendak yang tiada penghujung. Hargai hidup yang singkat ini!!!
Salam sayang penuh keceriaan buat anda para pembaca.
Sekian.

Norazimah Ibrahim
Counselor Officer
Inland Revenue Board of Malaysia
Human Resouce Management Division
8th Floor, Block 9
Goverment Building Complex
Jalan Duta P.O Box 11833
50758 Kuala Lumpur
Tel: +603-6203 9501
Fax: +603-6201 2482
----------------------
"Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah."

No comments: