mari amalkan

mari amalkan
selawat syifa
Cili-merah..cili-merah...cili-merah.

Wednesday, May 19, 2010

Jawapan bangang JWN...

JABATAN WARISAN NEGARA
Kuala Lumpur

LAPORAN Utusan Malaysia pada 14 Mei 2010 bertajuk Apa kata Jabatan Warisan Negara langkah UDA mahu maju bangunan bersejarah? Bantah roboh Penjara Pudu dirujuk.
Adalah dimaklumkan bahawa perancangan pembangunan kawasan Penjara Pudu ini telah diluluskan sebelum tertubuhnya Jabatan Warisan Negara (JWN) dan Akta Warisan Kebangsaan 2005.
Jabatan Warisan Negara ditubuhkan pada 2006 dan perancangan kelulusan terhadap kawasan ini telah dibuat sebelum itu.
Maka, setelah tertubuhnya Jabatan Warisan Negara dan wujudnya Akta Warisan Kebangsaan 2005, JWN telah dapat menyenaraikan bangunan dan tapak warisan lain yang harus dikekalkan.
Bangunan dan Tapak Warisan yang telah diwartakan akan dipelihara dan dipulihara oleh JWN seperti yang termaktub di dalam Akta Warisan Kebangsaan 2005. Tanpa Akta ini sesuatu bangunan itu akan menjadi seperti yang berlaku kepada Penjara Pudu.
Walau bagaimanapun Jabatan ini telah mendapat persetujuan daripada pihak pemaju untuk mengekalkan gerbang utama Penjara Pudu dan lukisan mural yang dilukis oleh penghuni di situ sebagai peringatan kepada rakyat kewujudan bangunan bersejarah itu.
Walaupun tidak didaftarkan, Penjara Pudu itu boleh dijadikan sebagai rekod yang boleh disimpan untuk rujukan masa hadapan.
Rekod pembabitan Penjara Pudu dalam sejarah negara beserta gambar dan huraian sejarahnya tetap akan diguna pakai dalam warisan negara.

Utusan Malaysia

No comments: